torsdag den 25. april 2013

Sygdom

Jeg har desværre sukkersyge, og det bringer en masse udfordringer i hverdagen, tanker og tanker om fremtiden.

Jeg er ikke selvforskyldt i min sukkersyge, men har den arveligt i min familie. det er simpelthen noget øv!
HVIS jeg kan tabe mig ca. 10 kilo, kan det være sukkersygen går lidt i sig selv, eller jeg kan slippe for at tage medicin morgen og aften. Men det er et stort arbejde at tabe sig. Ikke alene er det til tider svært at finde tid i dagligdagen til motion, når man har mand og børn. Men det er en livsstils ændring. Det i sig selv burde ikke være svært, men det er det, når det er en hel familie der skal være med på den.

Jeg har tabt mig 5 kilo, men er gået lidt i stå. nu er sommeren på vej, og det er lyst tidligere og længere om aftenen, og jeg skal blive bedre til at komme ud om morgenen i weekenderne, og ud om aftenen og få rørt mig. jeg er begyndt at holde af at løbe. Man kommer hurtigt frem, får noget bevægelse - altså det går hurtigt, og man kan komme vidt  omkring. Ligesom at cykle, men man forbrænder mere, og mærker sin krop på en anden måde.
Jeg drømmer om den dag, hvor jeg er "tynd" igen. Tynd bliver jeg nok aldrig. Jeg har trods alt født to børn, og har hofter som en kvinde. Men jeg har en pæn talje, og den skal da fremhæves. Maven skal på skrump, og bagdelen skal trænes. Sodavand er lagt på hylden - engang i mellem ryger der en light, men det hører til sjældenhederne. Slik har jeg ikke købt i 2 uger nu. Dog har jeg en polo i tasken og noget druesukker. Druesukker har jeg hvis jeg skulle blive meget dårlig, og polo har jeg til, hvis jeg sidder i timen og ikke kan hive en hel madpakke op, eller i bussen på vej hjem, og ikke har mad. Altså mere eller mindre som en nødløsning. Ikke noget jeg sidder og guffer hver dag.
Hvis jeg skulle blive slik sulten, tager jeg gerne lidt at spise, eller drikke - tit hvis man føler sig sulten, er det fordi man ikke har drukket nok. Husk den, og tænk lige over det næste gang maven siger den er sulten. Hvis alt skulle fejle, så har jeg lidt chokolade i skabet. Jeg er vild med chokolade, og kan nok aldrig slippe det, men det er STOR forskel på at spise en halv plade chokolade fredag aften, 2 bounty tirsdag efter skole osv., som det er at tage 1-2 tern fredag aften til kaffen.
Og jeg nyder faktisk, at der ikke konstant ligger en slik lysten følelse og trykker, selv efter en alt for stor aftensmad. Den er der stadig, men ikke så stor, og kan sagtens abstrahere fra den. Dejligt :)

Jeg har den sidste måned oplevet to gange at blodsukkeret har drillet. Jeg har ikke haft nogen test strimler, så har ikke kunne måle det, og derfor ikke vide hvordan jeg skulle behandle det. Altså ud og gå en tur, eller drikke en juice. Jeg har bare måtte side det ud og vente på at få det bedre. Set tilbage, har det været meget skræmmende. Så jeg tog beslutningen om at købe nogen nye test strimler. Det er kun prisen der har holdt mig tilbage før. 400 kr. for 50 stk. Puha, og når jeg skal måle en døgnprofil, skal jeg test 7 gange på en dag. Så ryger de hurtigt.
Men nu har jeg så fået det målt det seneste døgn, og indtil videre, ser det faktisk fint ud. jeg ligger indenfor det jeg skal, men den kan godt tåle at komme lidt længere ned, men det burde komme med motionen og de stadig bedre kostvaner.

Men sukkersygen skræmmer mig når jeg tænker på fremtiden. Sund kost, koster mange penge. Bare tænk på hvad der skal i en god, varieret salat. Puha, så er man pludselig halvfattig efter en tur i netto. Eller fedtfattigt kød. Ja, det koster et par kroner mere, men i længden er det sørme mange penge, og det er jo ikke fordi mad i Danmark er særlig billigt.
Jeg er rigtig bange for at få koldbrand. Det betyder også at når jeg får nye sko, skal jeg passe på vabler og at de ikke udvikler sig. Jeg skal passe på, når jeg klipper negle på tæerne. Myggestil osv.
Jeg skal spise fedtfattigt, og være opmærksom på mit syn. jeg kan med tiden miste lugtesansen. Jeg kan få nyresvigt, og skal jævnligt teste det også.
Jeg skal jævnligt have testet mit kolesterol  - og så har vi i min familie tendens til for højt kolesterol.
Jeg er bange for fremtiden, og glæder mig til at være færdig uddannet, så jeg kan få et job og flere penge. Så skal der investeres i gode løbesko, løbevenligt tøj til sommer og vinter. En cykel, så jeg kan cykle til og fra arbejde - forudsat at det ligger i rimelig afstand fra mit hjem. Jeg ender med at blive en sports-freak, men med rette. Jeg tager ansvar for mig selv, og det er at være stærk. Jeg tager ansvar for mine børn og viser dem vejen til et sundt liv. Jeg bliver en mor med mere overskud og mindre ondt.

Jeg ville ønske jeg havde min gode veninde tæt på mig, så vi kunne motivere hinanden, se fremskridt, presse hinanden og støtte hinanden. Det ER bare sjovere når man er to til at holde hinanden oppe.
Det kunne være sjovt, med en månedlig aften, hvor man sammen lavede en lækker aftensmad og hyggede sig. Venner er vigtigt, ja faktisk kan venner være livsvigtige. Og for nogen, er venner tættere på end familie. Tænk over hvad du betyder for dine venner, og hvad dine venner betyder for dig.
Er jeres forventninger til den anden stemt over ens? Hvad forventer du af dine venner, og kan du leve op til dine venners krav?

For mig er det vigtigt, at mine venner kan rumme at jeg er mor. Mine børn kommer foran alt andet. Jeg forventer at mine venner er loyale, og kan holde på det der bliver sagt. Og det, jeg forventer af mine venner, forventer jeg også af mig selv som ven.

Jeg værdsætter mine venner meget højt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar