søndag den 21. april 2013

Foråret

Foråret


Åh, hvor er det dejligt, foråret endelig ser ud til at blive.
Vejret er varmere og det varme vintertøj er så småt på vej tilbage i gemmerne. Ungerne nyder at slippe for de varme flyverdragter.

Selv, står jeg jævnligt i vinduet og suger al lyset til mig, nyder den forårsagtige vind i mit ansigt. Jeg nyder at se hvordan vinterens tag, langsomt forsvinder. Hvordan lyset ændrer sig og verden vågner op. Der er små skud på træerne, jeg skimter jorden for blomster, og mærker en indre varme brede sig ved synet.

Jeg kan ikke hver med at smile, når jeg ser fuglene sidde grenene og kvidre lystigt.

For lidt over et år siden, var jeg nede med en kraftig depression, men har ved egen hjælp kæmpet mig op igen. Min læge så gerne jeg fik medicin, men det ville jeg ikke - det er bare at komme et plaster på såret, og det hjælper jo ikke.
Jeg begyndte istedet at ændre mit tanke mønster. Dette har været hårdt arbejde, men idag, er jeg begyndt at mærke resultatet.
Jeg tænkte mere over hvad jeg spiser. Dels på grund af depressionen, men også fordi jeg har fået sukkersyge. For mit mentale helbred, så nyder jeg mad med farver. En farverig salat er luksus - og jeg tænker over hvilke ting jeg kan komme i, så der kommer mange farver.
Jeg elsker når vi får laks. Den flotte farve laks har.
Når jeg er i skole, drikker jeg vand, istedet for saft. Jeg under mig stadig en kaffe om morgenen, ellers er sådan en lang og til tider drøn kedelig dag, helt uudholdelig.

Mit i alt det med depressionen, vidste jeg at jeg måtte have en uddannelse, men næsten alle uddannelser er lukket, når man kun har en 9 klasses eksamen, så med mod blev jeg skrevet op til en HG  - endda på turbo forløb! Wow, jeg var stolt og havde sommerfugle i maven.
Jeg har været så heldig at kunne tage en HG på 1 år, istedet for 2. Jeg har været så heldig at jeg kom på et hold med voksne - og det var/er et fantastik hold, med nogen fantastiske damer, der altid er klar til at hjælpe.  Vi er næsten alle jævnaldrene, har mand og børn og et voksen liv.
Jeg følte mig som en del af samfundet og jeg følte mig normal.
Men bedst af alt, så hjalp det mig til at komme ud af depressionen. Jeg havde noget andet at stå op til hver dag, jeg havde noget at lave og noget at se frem til. Jeg udfordrede mig selv, og havde givet mig selv et løfte.
Jeg bestod noget jeg aldrig have troet jeg skulle klare  - erhvervsøkonomi! Og ikke bare med et "lige bestået" nej jeg fik 10! Og jeg var ved at revne af stolthed.
Her, et år efter, er graduerer jeg snart fra min HG, og er klar til det virkelige liv. Jeg glæder mig.

I dag, er jeg rask. Jeg sover for det meste godt om natten, men hvem med små børn, sover tungt om natten?
Jo mere solen er fremme (og fri for skyer på himlen) jo mere kan jeg mærke mit humør og energi stiger. men ikke mindst kan jeg mærke at der sker noget inde i min hjerne, noget positivt. Det er som om at min hjerne "vågner op".

Jeg glæder mig til jeg kan sidde ude på altanen med min lille familie og nyde aftensmaden.
Hoppe i sommertøjet og gå en tur.
Se mine børn nyde en is, fodre ænder og lege udenfor.
Jeg glæder mig til at kigge ud, fra min fantastiske udsigt, og se alle træer forvandle sig til lysegrønne og senere grønne og fulde af blade der rasler i vinden. Jeg glæder mig til sommerens regnvejr og tordenbyer, for bagefter at indsnuse den rene duft.

Og til sidst, så tror jeg at vi alle burde spare sammen, og øve os i at tage på ferie, og få noget sol og varme, men ikke mindst, komme væk hjemmefra. Væk fra al stressen, pligterne, arbejdet og vennerne - der alt sammen kræver en masse.
Komme væk og "lære" hinanden at kende på ny. Genopdage sin kæreste eller mand. Opdage hvordan ens børn pludselig slapper af og kan sove længe.
Og opdage hvordan man selv kan give slip på hverdagens tøjler og slappe af. Skidt med at håret ikke sidder perfekt. At tøjet ikke matcher 100%. At man ikke skal op på bestemte tidspunkter. Ungerne kan komme i seng, når man syntes det passer. Kort sagt, ingen stress eller forpligtelser. Ferie er stedet for man kan slippe alt og bare slappe af. Og når man er væk hjemmefra, er der ingen der ringer, banker på døren eller andre ting der kan forstyrre.

Det må være mit mål - at komme på ferie i nærmeste fremtid :)

2 kommentarer:

  1. Det er bare så godt...
    Det er så dejlig med solen..
    Og anemoner i skovbunden, som også er ved at komme frem...

    SvarSlet
  2. Ja, rigtig meget :) Man kommer helt i godt humør

    SvarSlet