mandag den 22. april 2013

Lidt fra min hverdag

Jeg har den seneste uge, arbejdet med et projekt i engelsk, som i dag skulle fremlægges.
Jeg har lagt meget arbejde i den opgave, men har også gruet noget forfærdeligt fro min fremlæggelse. Ikke fordi jeg har lavet en dårlig opgave eller fremlæggelse, men fordi jeg har det absolut dårligt med at fremlægge.

Jeg ville ønske jeg var en af dem, der bare satte power pointen igang og ellers fortalte levende, gik frem og tilbage og gjorde det hele spændende. At nervøsiteten forlod min krop i det jeg skulle igang og ellers bare fangede publikum.
Men sandheden er en anden. Jeg er ikke så nervøs som man skulle tro. Eller bange. Jeg har det bare dårligt. Jeg tror ikke å mig selv, mit selvværd er lavt. Jeg taler lavt, jeg får hjertebanken og inde i mit hoved, hvor der for få minutter siden var en stor sort tavle, med alle de ting jeg skulle sige, er der nu bare en stor sort tavle og der runger af ekko inde i mit hoved.
Jeg skal have alt skrevet ned på papir, og føler jeg mere står og læser op. Jeg kan ikke huske hvad der står i sætningen, selvom jeg har skrevet de vigtige "huskeord" med fx en rød farve.

Der sidder jeg, alene foran 30 andre elever og har mest lyst til bare at gå. Det er nemmere når jeg kun fremlægger overfor læreren eller 2 andre elever.
Lærernes grund til at vi skal fremlægge foran hele klassen eller i mindre grupper, er at vi skal øve os til eksamen.
Her tænker jeg lidt "ja, det er fint, men til eksamen er der lærer, censor og eleven. Ergo er der 3 i lokalet! Ikke 30".
Jeg er en af dem, der ingen problemer har med at gå til eksamen. Jeg er ikke nervøs. Istedet for sommerfugle, har jeg en stor, stabil sten i maven, der holder det hele i balance. Det eneste der går mig på, er at jeg får en "sort tavle" og derfor skal have mine noter. Ja, nærmest tale kort som de har i tv.

I dag til min fremlæggelse, sad jeg ned, det tager en del af nerverne. jeg kan trække vejret helt ned i maven. jeg talte flydende og forstående, og fik fin ros. Og karakter for fremlæggelsen ente mellem 7 og 10. Det må jeg jo sige er fint. Jeg kan leve med et 7 tal. Det er helt ok, men et 10 tal er jo altid dejligt at få! Så nu venter jeg bare på den samlede bedømmelse af min opgave og min fremlæggelse, og det er da ingen hemmelighed at jeg håber på at få et 10 tal. Så skal der fejres med lidt god aftensmad og en flaske vin. Men et 7 tal, vil jeg også være tilfreds med :)

Hvad gør I, når der skal fremlægges? I skole eller et møde går ud på et.
Nogen gode råd? Eller øvelser, jeg kan lave inden?
Jeg er meget genert, så det er nok min største modstander. Havde jeg ikke været genert, ville det ikke være et problem at femlægge.

Kom frisk, gode råd søges! Det er jo nok ikke sidste gang i mit liv, jeg skal femlægge noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar